Hi korang!!! Selamat datang ke blog aku. Aku harap korang baca entri aku dengan tenang dan santai. Selamat Membaca!!!

disabled right-click

KUNCI JADI INDIVIDU BERKREADIBILITI



Definisi Kreadibiliti

Kreadibiliti adalah tulang belakang kpd pembinaan kualiti pemimpin. Winston Churchill pernah berkata,factor penting adalah siapa diri seseorg. Selepas itu,bagaimana dia menyampaikannya dan akhirnya barulah diikuti dengan apa yg akan diperkatakannya.

            Pada pandangan Islam,factor utama membina kreadibiliti adalah akhlaknya. Nabi Muhammad adalah contoh terbaik pemimpin yg memiliki akhlak terpuji. Membina peribadi yg terpuji lbh penting drpd kemahiran membina kreadibiliti yg lain. Semua kemahiran itu dapat diperoleh satu persatu melalui pendedahan dan latihan. Namun,sekiranya pemimpin itu sendiri tiada akhlak yg baik,adakah mereka dapat mengubahnya?

            Harus diingat,kreadibiliti mengambil masa yg lama utk kita membinanya tetapi utk meruntuhkannya memerlukan beberapa minit sahaja.


            Menurut para penyelidik,kreadibiliti seseorg itu naik apabila dia bersikap terbuka pada kata-kata,pendapat dan nasihat org yg banyak persamaan dgn dirinya sendiri.

Bermain dgn risiko

Korang suka bermain dgn risiko? Kalau tak,cuba latih diri agar suka bermain dgn risiko(ni utk benda baik jer ye!). Sudah tercatat dalam sejarah peradaban manusia bahawa org yg bermain dgn risiko berjaya dan disegani ramai.

            Siapa yang tak kenal Tun Dr Mahadhir. Our ex-Prime Minister. Pada masa Malaysia mengalami kegawatan ekonomi, beliaulah yg bertanggungjawab menaikkan semula ekonomi Negara. Beliau berani mengambil risiko mengikat nilai mata wang ringgit dgn dollar Amerika. Tun menerima kecaman banyak pihak atas tindakannya itu dan enggan menerima bantuan Bank Dunia. Namun,beliau telah berjaya membuktikan bahawa kaedahnya itu lebih berkesan drpd terima pakej pinjaman Bank Dunia (tengok saja Negara Greece yg dlm bebanan hutang beratus billion sebab terima pakej pinjaman Bank Dunia. Kes tak bayar hutang la ni).

            Mendiang Steve Job pula berani mengambil risiko dgn memasarkan produk yg lain dari yg lain. Sebelum inovasi drpd Steve,siapa sangka computer boleh menjadi lebih nipis drpd buku teks? Selepas inovasi Steve,dunia pengkomputeran telah melangkah bertapak-tapak kehadapan seiring dgn pemodenan peradaban manusia.

            Ini merupakan kisah yg agak lama. Pada masa Lenin diancam bunuh oleh penembak tepat yg berselindung di sebalik bangunan2 di Moscow,dia naik di ata kereta dan berjalan mendedahkan dirinya supaya ditembak oleh penembak tepat itu. Apabila melihat peristiwa itu maka percayalah org Rusia bahawa lelaki yg kerdil itu adalah penyelamat manusia  yg sedang diancam kebuluran pada masa itu dan mengundi parti pimpinan Lenin,Belsevik.

            So,what say u? Tapi jangan,jangan dan jangan sesekali mengambil risiko yg berkaitan dgn peribadi kita sendiri. Mengambil risiko dlm hal peribadi bermakna kita tak kisah dgn apa yg kita mahu lakukan tak kira baik ataupun tidak pada pandangan agama atau masyarakat.

 Jangka cabaran akan dtg

Memang betul masa hadapan tidak akan jadi sama seperti yg dijangkakan,tapi dgn membuat jangkaan cukuplah kita bersedia menghadapinya. Jika terdapat marabahaya pada masa depan taklah kita terkejut dan kita boleh mengelak marabahaya itu.

            Kita wajib mengelak drpd rasa selesa dgn keadaan berkenaan sesuatu. Pepatah menyebut bahawa “Sekiranya sesuatu berkesan,kekalkannya”. Itu pepatah lama, sekarang pepatah itu sepatutnya berbunyi “Sekiranya sesuatu berkesan,perbaikinya”.

            Pada thn 1979,Alvin Troffler menulis buku The Third Wave. Beliau menjangkakan revolusi maklumat akan berlaku pada akhir abad ke-20. Troffler menjangkakan dunia menjadi semakin kecil dan dpt dihubungkan sekelip mata.

 Polaroid adalah syarikat kamera yg terkenal pada awal 80-an, namun hari ini mereka lenyap drpd persaingan kerana kedegilan mereka bagi memanjang dan mengubah masa depan. Apabila syarikat lain berlumba-lumba mengubah produk kamera digital,akhirnya Polaroid tak ubah seperti luncai yg terjun bersama labu2nya.

Sebaliknya,Microsoft yg hanya bermula akhir 70-an menempa nama dgn keupayaan menjangka cabaran akan dtg. Walaupun dikecam hebat kerana amalan dominasinya,Microsoft sentiasa mencabar dirinya (aku tak tau nak cakap macam mana). Daripada perisian Window 95 sehingga yg terbaru,Window 7. Microsoft bukan sahaja tau bagaimana hendak menjadi nombor satu, bahkan mereka tau macam mana nak kekalkan kedudukan tersebut.

::: thanx 4 reading my entry! :::

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...